03 February 2010

ll Bicara MLM

Salam sejahtera,

Wah! Tajuk ini amat sensitif bagi sesetengah pihak. Jadi, sewal kalam saya sebelum apa jua terjadi, saya susun jari mintak maaf banyak-banyak jika ada yang tersinggung. Kadang-kadang menulis blog ni main hentam saja. Tetapi, apabila saya wat sedikit analisis dan kajian, amat memeranjatkan saya. Dalam hati saya bercakap mungkin orang yang biasa-biasa sahaja yang baca blog ini. Rupa-rupanya ramai orang yang saya tak sangka membaca blog ini.

Maklumlah, benda di internet ni mana boleh nak nyorok-nyorok. Semua orang boleh akses. Rasa malu pun ada, bila jiran saya, kawan lama saya, cikgu saya, lecturer saya, malah juga golongan profesional seperti dato’ dan datin, menteri-menteri, ahli perniagaan korporat, para jutawan, dan orang-orang kenamaan pun ada jugak baca blog saya. entah-entah perdana menteri kita pun baca blog saya jugak kot..

Dari saat itu, mungkin saya lebih berhati-hati dalam menyampaikan sesuatu maklumat dan informasi. Bahasa saya akan lebih umum dan juga lebih sopan. Apatah lagi kali ini ingin membawakan satu isu yang mungkin sensitif pada sesetegah pihak iaitu MLM (multi level marketing). Bagi yang belum pernah dengar, MLM itu adalah perniagaan perlbagai tahap.

Hampir 90% dewasa dari rakyat malaysia, mengakui MLM boleh jadi jutawan. Dan juga MLM boleh mencapai Financial Freedom atau kebebasan kewangan. Namun, dari jumlah 90% itu hanya 60% sahaja yang mampu mencuba dan juga bertindak. Tetapi, dalam 3% sahaja bergelar jutawan MLM. Jadi, anda yang mana? Atau anda tidak memilih MLM? tidak mengapa.

Keputusan adalah ditangan anda. Mencuba itu adalah tidak salah. Kegagalan itu pula adalah satu kewajipan dalam hidup kita untuk berjaya. Orang yang negatif memang tidak akan percaya dengan MLM ni. Saya tidak menyalahkan mereka. Memang benar pun, kita dari kecil bersekolah rendah, sekolah menengah, sampailah masuk ke universiti, tidak pernah ada subjek “macam mana nak jadi jutawan” atau “macam mana nak buat bisnes” atau “kenapa perlu bisnes MLM”.

Apa yang kita tahu adalah akademik. Belajar menjadi ulat buku, dan terus belajar. Bila dah 24jam mengadap buku, kita dah tidak bersosial. Tidak bergaul dengan orang dan tidak sertai mana-mana komuniti. Bila dah jadi ’skema’ untuk score A dalam peperiksaan, kita tidak hiraukan public relation kita. Jadinya seperti ini:

http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs196.snc3/20355_1081534936267_1763149124_152272_8342844_n.jpg

Sebab itulah ramai graduan yang menganggur. Kalau nak menganggur pun boleh tapi buat bisnes la.

Oklah, jika kita dapat kerja sekalipun, berapa % ilmu yang kita belajar di Universiti selama 4,5 tahun yang kita aplikasikan dalam pekerjaan kita? ramai yang kata

Apa yg belajar di universiti tak pakai pun di tempat kerja..

Tak sampai 5% pun kita aplikasikan dalam pekerjaan. Tapi kenapa kita perlu belajar dari tadika sampai gaduate mengambil masa dalam 17, 18 tahun? Inilah yang dinamakan Complementary atau Kewajiban yang mana kita tidak boleh nak elak.

Sama saja perkara ini dalam kehidupan perniagaan. Namun, bila sentuh bab perniagaan, ramai yang tanye result dulu..

Join bisnes MLM ni bulan depan aku dapat income berapa?..

kalau anda agen jualan MLM atau ahli MLM tu, anda nak jawab apa? pelik kan masyarakat sekarang. belum mula kerja lagi dah tanya income dia. Bulan depan pulak tu dia nak income.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian, fikirlah kembali, kita menanti dan melalui perjalanan hidup selama 17 tahun lamanya menuntut ilmu dan berjuang habis-habisan semata-mata nak dapat kerja yang basic gaji dalam RM2k (fresh graduate). Ada jugak yang menuntut ilmu tak habis. Ada jugak yang belajar sampai SPM saja. So, akalu nak RM2k sebulan, anda kene belajar sampai dapat ijazah. Dan jugak lepas interview! Boleh faham maksud saya?

So, kenapa mase nak masuk sekolah dulu, tak tanya kat cikgu macam ni:

Saya nak hantar anak masuk darjah satu, bulan depan dia boleh kerja tak? Bape gaji?..

Anda boleh faham perbandingan ini? Kalau kita perlukan pengorbanan 17 tahun untuk dapat RM2k sebulan, kenapa tidak dalam perniagaan MLM, kita perlukan 17 tahun jugak supaya jadi JUTAWAN?

Dalam 17 tahun anda berhempas pulas, usaha gigih, barulah kemanisan kejayaan itu boleh dtg. Tapi, saya tidak pun mensasarkan 17 tahun dalam MLM, hanya dengan 3 ke 5 tahun, dah jadi jutawan pun. Apatah lagi perniagaan MLM internet. Yang rendah modalnya serta lebih fleksibel di era kini.

Oh ya, bisnes MLM tidak salah. Bisnes MLM takde yang silapnya. Bisnes MLM tidak gagal. Yang gagal adalah orangnya! Menjadi jutawan dalam MLM bukanlah single step to success. Namun, ada byk perkara kita perlu lalui.

Saya menjadikan seorang tokoh jutawan MLM yang tersohor di Malaysia sebagai guru saya iaitu Dr Azman Ching, dia orang Klang (so sy nak ikut jejak dia jadi org Klang yg jutawan) dan beliau sudah dalam industri MLM selama 20 tahun! Memilki 190 ribu downline serata Asia tenggara. Memang banyak memberikan saya sumber inspirasi.


Semangat Antusias

Inilah istilah yang baru saya belajar dari beliau. dalam bidang perniagaan kita mesti ada semangat antusias ini. Semangat yang berkobar-kobar dan pasti buat sampai impian tercapai.

Oh ya, kalau dahulunya perniagaan MLM ini adalah hanya dengan ‘mencari orang’, keluar rumah tgh malam, dan juga jual produk, tapi dengan teknologi yang ada, kita boleh jadi jutawan MLM dengan cara yang mudah, dan juga cara yang kita suka.

Ramai tak percaya saya buat MLM hanya dari rumah, tanpa jual produk, tanpa jumpa orang, dan juga tanpa lepak di kedai mamak sampai lewat malam. Anda ingin tahu bagaimana saya memulakan perniagaan MLM hanya dari rumah? Pastikan anda tidak ketinggalan untuk mendapat sambungan informasi ini.

Sila pastikan anda masukkan secara percuma.Klik SINI

Credit to Nasoha



0 comments:

Post a Comment

Followers